"Man har verkligen lyckats skapa en ny design som nästan känns futuristisk"

Sofia Granfors jobbar som E-Mobility Manager på Volkswagen Sverige. Här berättar hon om den nya modellen ID.3 som förutspås bli den första elektriska “folkbilen”.


Hej Sofia! Volkswagen lanserar snart ID.3, vad står 3:an för?

- Dels står den för att detta är den tredje stora eran i Volkswagens historia. Först lanserade man Bubblan, och sen blev Golfen nästa stora grej. Med ID.3 ser vi det som att en ny era tar fart. Den andra saken 3:an står för har att göra med storlek. Man har valt nummer 3 för att indikera att det kan komma mindre bilar i andra segment, man har sparat 1 och 2.


Ni har haft elektrifierade varianter av era klassiska modeller tidigare. Hur skiljer sig ID.3 från era tidigare elbilar?

- E-Golf och E-Up är rena elbilar och har funnits i vårt sortiment under många år så vi har lång erfarenhet av att sälja elbilar. Efterfrågan av elbilar ökar snabbt. Utöver att de är miljövänliga och går väldigt tyst är det kul att köra elbil då accelerationen är mycket snabbare än på konventionella bilar.


- Men den stora förändringen vi har gjort nu är att satsa helhjärtat på att lansera nästa generations elbilar. Våra nuvarande elbilar är byggda på samma plattform som våra fossildrivna bilar, vilket innebär att vi har haft begränsade möjligheter att addera ett batteri på ett effektivt sätt. Vi har nu utvecklat en ny plattform, MEB-plattformen, som är anpassad helt efter batteriet. Man har nu lagt batteriet som en bottenplatta i bilen, tänk som en stor chokladkaka. Det ger helt andra möjligheter för interiörutrymmet.


Vad är speciellt med den nya modellen?

- Utvändigt är den som en Golf storleksmässigt, men invändigt - tack vare att man placerat batteriet i golvet och inte har en förbränningsmotor att ta hänsyn till - har man kunnat göra interiörutrymmet en storleksklass större. Bilen kommer erbjudas i tre olika versioner med tre olika batteristorlekar, för att man ska kunna anpassa räckvidd efter sina individuella behov.


- I övrigt har ID.3 ett helt annat koncept jämfört med hur det ser ut när man köper en bil hos oss idag. Om man t.ex. i dagsläget väljer en Golf kan man välja bland ett stort antal motorer, om man vill ha en manuell eller DSG-låda, olika fälgar och färger. Det är många tillval och steg innan man byggt ihop en färdig bil. För ID. har man fokuserat på enkelheten och erbjuder endast ett fåtal tillvalspaket. Istället är bilarna välutrustade redan från start. Utseendet på ID. känns modernt och tilltalande, självklart känner man igen sig i Volkswagens tidigare modeller, både när det gäller utseende och kvalitet. Men man har verkligen lyckats skapa en ny design som nästan känns futuristisk.


Hur är priset?

- Våra nuvarande elbilar, och elbilar på marknaden i stort, har ofta ett högre pris än en jämförbar fossildriven modell. Med ID.3 vill vi erbjuda en elbil som många kan köpa. Instegsversionen kommer att kosta ca 350 000 kronor, vilket är lägre än de flesta elbilar på marknaden idag. Elbilar är ju också billigare att äga, man betalar i princip ingen skatt samtidigt som el som drivmedel är betydligt billigare än bensin och diesel.


Är ID.3 den första elektriska “folkbilen”?

- Ja det är den absolut! ID.3 är ju motsvarigheten till dagens Golf som är en av Sveriges mest sålda bilar.


Har Volkswagen som ambition att elektrifiera den svenska fordonsflottan?

- Självklart, det är vår ambition att vara ledande inom elektrifiering. Vi har under flera år arbetat med payoffen “Vi elektrifierar Sverige”. Vi vill också framhålla Sverige som ett föregångsland i omställningen. Volkswagen globalt står för en betydande andel av världens CO2-utsläpp och vi har därför beslutat att följa Parisavtalet och att på sikt elektrifiera hela vårt produktutbud. Enligt Parisavtalet ska världen ska vara klimatneutral runt år 2050, och runt år 2040 kommer vi sälja vår sista bil med konventionell förbränningsmotor. Volkswagen driver självklart utvecklingsprojekt inom alternativa bränslen som bränsleceller men det är elektrifiering som är vägen framåt för personbilsflottan.


Finns det tankar om att bilen ska vara klimatneutral?

- När ID.3 levereras över till kund ska den vara helt klimatneutral. Det ser vi till genom att ställa krav på alla underleverantörer om att endast grön el får användas vid tillverkningen. Denna bil kommer tillverkas i vår fabrik i Zwickau, där endast grön el används. I de fall där det absolut inte går att producera klimatneutralt kommer vi att klimatkompensera. Vi kommer också hjälpa kunderna att fortsätta använda bilen klimatneutralt genom ett samarbete med Jämtkraft, där vi erbjuder kunderna förnybar el för att kunna ladda bilarna. I samband med lanseringen av ID.3 kommer vi också att lansera vår första laddbox.


- Det sista steget är att ta hand om batteriet när det är uttjänt för elbilen. Vi har en batterigaranti på 8 år eller 16 000 mil, då ska batteriet fortfarande ha en kapacitet kvar på minst 70 procent vilket betyder att det finns mycket kapacitet kvar för andra ändamål. I sista hand kommer batteriet återvinnas, vilket innebär att hela livscykeln för batteriet kommer vara helt klimatneutral.


Hur gör man om man vill köpa ID.3?

- Än så länge kan man fortfarande förboka bilen. Vi kommer börja konvertera förbokningar till riktiga order i början av 2020, då vi också kommer öppna för försäljning. Under sommaren 2020 kommer de första kunderna få bilarna när de levereras till Sverige. Vi ser ett stort intresse för våra elbilar och räknar med att en stor andel av vår försäljning kommer att vara laddbart redan nästa år.


"Våra nuvarande elbilar, och elbilar på marknaden i stort, har ofta ett högre pris än en jämförbar

fossildriven modell. Med ID.3 vill vi erbjuda en elbil som många kan köpa."