Siw Ahlfort är privatbilsförare och bor i Luleå. Hon kör en Hyundai Ioniq electric 2017 sedan september 2017.

Hur gick tankarna inför valet av din bil?

- Jag har alltid varit intresserad av bilar och började följa med min pappa på bilsport när jag var fyra-fem år och har sedan kört folkrace, varit kartläsare i rally och funktionär. Nu sysslar mina vuxna barn med bilsport. Jag har även sålt bilar. Jag bestämde mig redan fem år sedan att min nästa bil blir en elbil, för att jag är intresserad av teknik. På våren för två år sedan lånade jag några hybrider och elbilar och testade. Jag konstaterade då att hybriderna var värdelösa, de gick inte ens tre mil på bara el och då måste man ju alltid tanka. Det skulle vara en ren elbil. Under sommaren samma år tittade jag in i en butik, leveranstiderna hade börjat bli långa men det råkade bli en affär där och då! Jag testade Renault Zoe, Nissan Leaf och BMW i3, Tesla kändes för dyr utifrån vår årliga körsträcka. Hyundai Ioniq Electric var den bil jag gillade mest och den var snål även ur elbilsperspektiv - den var helt enkelt trevligast av de bilar vi provade! Jag ville ha en ganska liten och smidig bil, en mellanklassbil som motsvarar Volvon jag körde tidigare.


Vad är det bästa med din bil?

- Jag är verkligen supernöjd med den! Där jag bor kan det vara kallt och eländigt med mycket snö men bilen funkar klockrent, den är aldrig kärv som andra bilar kan vara på vintern utan pigg och lätthanterlig. Jag gillar köregenskaperna, den beter sig på ett vettigt sätt som jag förväntar mig av en bil. Jag kör ifrån vilken bil som helst vid trafikljusen och det är bara att trampa ner vid omkörningar. Jag ser det som en säkerhet att kunna göra en snabb omkörning så det känns riktigt bra. Och så går den nästan gratis, de som kör bensin- och dieselbilar fattar inte hur bra den ekonomiska kalkylen är, jag tror att de inte tror på hur billigt det är att köra elbil! Min bil är nästan gratis att köra och går att köra med gott samvete, det är det bästa!


Hur funkar det med laddningen?

- Det finns myter om att det inte går att köra elbil i Norrbotten, varje gång jag ser det brukar jag säga “vad konstigt, det har ju jag gjort i snart två år!”. De flesta kör ganska korta sträckor i vardagen, elbil är inget problem. Vi laddar bilen hemma och har inte ens installerat laddstation. Jag använder bilen till och från jobbet, när vi träffar familj och vänner. Jag kör en del i jobbet också, mestadels längs kusten mellan Haparanda och Umeå. Det är inga problem med laddning där. Jag funderar aldrig på att det skulle vara ett problem att hitta laddare, man lär sig var de finns. Det vore förstås skönt om det fanns snabbladdare i samma utsträckning som det finns bensinmackar, men har man ärenden ska man inte förakta 22 kW-laddare. Min bil laddas i en sån på ca två och en halv timme, har jag ett ärende så tar ju också ärendet en stund och bilen hinner laddas. Det är sällan man kör på helt tomt batteri, oftast behöver det bara laddas på lite. Det är så sällan jag behöver köra längre än räckvidden räcker till, jag har inget intresse av att byta bil för tillfället - inte ens om det kommer en ny modell med längre räckvidd.


Hur ser du på din bil ur ett ekonomiskt perspektiv?

- Jag har alltid valt bilar som varit ekonomiska att köra, som går snålt men ändå är trygga på vägen. Jag har pendlat 2000 mil per år, då är det svårt att klå ekonomin som kommer med en elbil. Den är nästan gratis att köra och du slipper tanka. Jag kommer inte ihåg när jag tankade en bil senast! Oavsett månadskostnad har du låga servicekostnader, då det finns mycket mindre som kan gå fel med en elbil. Rent allmänt har jag funderat på att den som inte har möjlighet att ta ett lån är hänvisad till att köpa en billig bil, men då blir milen dyra och det blir mycket service och reparationer. Har man möjlighet att leasa tror jag det är en bättre affär att leasa elbil än andra bilar, för att driftskostnaderna är så låga.


"Det finns myter om att det inte går att köra elbil i Norrbotten, varje gång jag ser det brukar jag säga 'vad konstigt, det har ju jag gjort i snart två år!'"