Per Gulbrandsen är privatbilsförare och bor i Stockholm. Han kör en BMW i3s sedan april 2019.

Hur gick tankarna inför valet av din bil?

- Jag köpte en BMW i3 2017, och bytte till i3s i april 2019. Jag har haft dåligt samvete och funderat på vad jag har för rätt att köpa en ny bil, när produktionen belastar miljön. Fastän jag har haft jättesvårt för hur batterimetallerna utvinns blev det ändå en elbil. Jag blev övertygad när jag såg någon på ett forum som hade skrivit att om vi inte köper nya elbilar kommer alla fortsätta köra gamla fossilbilar. Metallutvinningens problem går att åtgärda till skillnad från konsekvenserna med fossila drivmedel! Min bil är extremt grönt tillverkad, fabriken drivs uteslutande av vindkraft och batterierna tillverkas enbart med vattenkraft. Materialen består till stora delar av återvunnet aluminium och PET-flaskor, och bilen är 95 procent återvinningsbar. Det finns ingenting som rostar då bilen inte innehåller något stål annat än i hjulkonstruktionen, i tretton år hade jag fyra olika biogasbilar men rosten blev hela tiden ett problem, vilket också är miljömässigt katastrofalt. Jag är 67 år och kommer kunna ha den här bilen i resten av mitt liv!


Vad är det bästa med din bil?

- Att den är så otroligt välbyggd och smart genomtänkt, det känns som att de har satt sina främsta ingenjörer på att utforma den häftigaste, roligaste bil man kan tänka sig. Designmässigt är den fantastisk, och så är den så tyst och snabb och underbar att köra. Jag har kört bil i 45 år, denna bil är i särklass den snabbaste och piggaste jag någonsin ägt. Av de bilar jag har haft har den inte den starkaste motorn, men det blir helt annorlunda med en elbil. Hela kraften finns omedelbart vid start och det är en sådan njutning i sig. Bilen är otroligt skön att sitta i, trots att den har så tunna säten kommer man fram utvilad efter att man har åkt långa sträckor i den. Man sitter högt med fin utsikt i en öppen, ljus kupé. Instrumenten är bra och intuitiva, det är som att köra en datamaskin. Jag har aldrig upplevt så bra kurvtagningsförmåga bakom en ratt.


Hur funkar det med laddningen?

- Räckvidden har aldrig varit något problem, den går 30 mil och i min ålder ska man ta paus i körningen långt innan dess, så då stannar man lägligt vid en laddstation. Den enda nackdelen som kan uppstå där är att avgasbilar kan stå i vägen så att man inte kommer åt att ladda, och folk kan bete sig illa vid laddstolparna. Vi använder bilen till att handla, köra till stugan 11 mil bort, skjutsa våra äldre föräldrar som ofta behöver transporter, och semesterresor. I sommar planerar jag att köra bilen ner till Halmstad för att hälsa på vänner. Det blir också mycket transporter av saker som behövs till renoveringen av stugan, förvånansvärt mycket går in i denna lilla bil!


Hur ser du på din bil ur ett ekonomiskt perspektiv?

- Att elbilar skulle vara dyra är en konstig syn som sprids. Klart att inköpspriset är lite högre, men man borde alltid räkna in hur länge batterierna håller till skillnad från alla delar på en förbränningsbil som går sönder långt tidigare än elbilsbatterier. Från inköp är det två år till första servicen, det enda som görs då är byte av bromsolja och luftfilter. Jag behöver aldrig åka och tanka, jag betalar 400 kronor i månaden till hyresvärden för laddboxen i garaget och kan köra hur långt som helst för de kronorna. Utöver det har jag en försäkring, en mycket låg skatt, och jag betalar av bilen med knappt 3000 kr per månad. Vid inbytet av min gamla BMW i3 hade bilen så högt marknadsvärde att jag nu betalar en lägre månadskostnad för min sprillans nya i3s, dessutom bjöd Bavaria på ännu en ny laddbox inklusive montering, perfekt till stugan! Och i höst får jag 60 000 kr i elbilsbonus, lagom till att jag ska köpa vinterdäck. Kan det bli bättre?


"Jag har kört bil i 45 år, denna bil är i särklass den snabbaste och

piggaste jag någonsin ägt"