Helena Augustsson är tjänstebilsförare och bor i Sollentuna. Hon kör en Volkswagen E-Golf sedan november 2018.

Hur gick tankarna inför valet av din tjänstebil?

- Jag kör en Volkswagen E-Golf sedan november 2018, och tidigare hade jag en privatleasad Nissan Leaf i två år. Inför mitt byte av bil visste jag att jag ville ha en elbil, så i januari-februari 2018 började jag titta på de elbilar som fanns ute på marknaden. Den nya Leafen hade inte kommit än och jag ville inte ha den gamla modellen som jag redan haft, så jag tittade på E-Golfen och Huyndai Ioniq. Leafen som jag hade innan var jag inte 100 procent nöjd med komforten och funktionerna i, för Hyundai Ioniq tyckte jag att bakrutan var konstig och gav dålig sikt bakåt. E-Golfen kändes som hemma, precis som en vanlig bil men på eldrift vilket jag valde på grund av miljöaspekten.


Vad är det bästa med din bil?

- Att den är så rolig att köra! Leafen var också rolig men E-Golfen är ännu bättre. Elbilar är så pigga och det händer saker direkt, när du trampar på gasen sticker bilen iväg - det är kul att gasa från andra som åker bensinbil! Bilen reagerar så snabbt, den är helt annorlunda jämfört med fossildrivna bilar och även snabbare än laddhybriderna, de har inte alls samma tryck. Och så har vi miljöbiten, att man inte släpper ut när man kör. Mitt dåliga samvete över att ta bilen till jobbet har släppt. Jag kommer att ha bilen i tre år och har det inte dykt upp någon bättre när det är dags att byta kan jag tänka mig att ha en likadan igen. Min man vill också välja en elbil som tjänstebil nästa gång, om det finns som kombi med längre räckvidd. Jag kan rekommendera alla som har möjlighet att köra elbil, det är inte ett nedköp som många verkar tro - det är roliga bilar som är kul att köra!


Hur funkar det med laddningen?

- Jag bor norr om Stockholm och jobbar söder om stan, så jag kör fem mil per dag till och från jobbet vilket funkar bra med räckvidden. Laddningen funkar jättebra, jag har bara laddat hemma då jag inte har möjlighet att ladda på jobbet - jag känner dock inte att det skulle behövas. Vi har köpt en laddstation till hemmet, det tar fem-sex timmar att ladda. Båda Leafen och E-Golfen har många programmeringsmöjligheter, så vi laddar alltid på natten. Dels för att elen är billigare då, dels för att så mycket el dras hemma under dagen och kvällen. Bilen laddas ungefär varannan dag på vintern och var fjärde dag på sommaren. Jag har inte sett en mack på länge, de få gånger jag ska tanka bensin i min mans bil minns jag knappt hur man gör längre! Man behöver inte hålla koll på när nästa tankning behöver ske och var närmaste mack finns, det är skönt i vardagspusslet som småbarnsmamma. Bilen används mest till och från jobbet, till barnens aktiviteter men även på helgerna när man ska handla eller åka till vänner. Vi använder elbilen så långt laddningen räcker! Lite räckviddsångest har jag, men perspektivet har också förändrats. Eftersom jag kör i Stockholm fastnar jag ofta i köer och då är det positivt att elbilen inte drar någonting vid stillastående. Med bensinbil var det mer panik om tanken var tom då bilen drog bränsle även i köerna.


Hur ser du på din bil ur ett ekonomiskt perspektiv?

- Eftersom det är en tjänstebil hade jag inte jättemycket krav på vad den skulle kosta i inköp. Om jag jämför med kollegor som har tjänstebil med förbränningsmotor har jag ett väldigt fördelaktigt förmånsvärde, att ha elbil är väldigt bra för min privatekonomi. Har man villa som jag märks det knappt någon skillnad få elförbrukningen heller.


"Elbilar är så pigga och det händer saker direkt, när du trampar på gasen sticker bilen iväg - det är kul att gasa från andra som åker bensinbil!"