"Räckvidderna har ökat betydligt och priserna har gått ner"

Eva Sunnerstedt jobbar som enhetschef för Miljöbilar i Stockholm på Stockholms Stad, och är en av jurymedlemmarna i tävlingen Miljöbästa Bil. Här berättar hon om vinnarna 2019, som alla är elbilar.


45 kandidater var nominerade till Miljöbästa Bil 2019. Enda kravet på drivmedel var att bilarna skulle vara fossiloberoende. Hur kommer det sig att 6 av 7 kandidater på prispallen är just elbilar?

- Dels beror det på att bland de nominerade miljöbilarna finns ett stort utbud av elbilar och laddhybrider. Av de 45 nominerade miljöbilarna var 32 st elbilar eller laddhybrider, 12 gasbilar och en etanolbil. När utbudet av eldrivna fordon är så dominerande på marknaden är det inte så konstigt att de även dominerar bland vinnarna. Elbilar och laddhybrider har också verkligen utvecklats under de senaste åren. För några år sedan var utbudet inte alls lika stort och bilarna hade inte heller lika bra prestanda som idag. Räckvidderna har ökat betydligt och priserna har gått ner.


Vinnarkandidaterna blev Kia e-Niro i privatbilsklassen och Tesla Model 3 i företagsklassen. Kan du berätta mer om vinnarbilarna?

- Kia e-Niro är en ny bil på svenska marknaden. En lite större familjebil med stort bagageutrymme och ca 50 mils räckvidd, en hyfsad prislapp och bra garantier. Tidigare har det bara varit Tesla som kommit upp i så långa räckvidder men till ett betydligt högre pris. Kia e-Niro visar att elbilar är lika konkurrenskraftiga som konventionella bilar när det gäller parametrar som räckvidd, utrymme, pris och garantier där de tidigare elbilarna inte varit lika bra.


- Tesla Model 3 vinner i företagsklassen för att den står för lite nytänk. Bilen är beredd för att kunna vara ett självkörande fordon, den går att få med fyrhjulsdrift och dragkrok. Modellen visar att en elbil kan erbjuda allt man behöver i en bil. Och så är den väldigt rolig att köra. Anledningen till att Teslan vinner i just företagsklassen beror mycket på prisfrågan, då den är dyr är det kanske inte riktigt en privatbil - men den lämpar sig mycket bra som tjänste- och förmånsbil.


I årets omgång av Miljöbästa Bil har man tagit extra hänsyn till klimat- och miljöpåverkan vid biltillverkningen. En vanlig invändning mot elbilar är miljöpåverkan vid batteritillverkning, ändå vinner elbilarna överlägset i årets tävling. Vad tänker du om detta?

- När man gör livscykelanalys för en “vanlig bil” som är fossildriven ser man att 5-10 procent av bilens miljöpåverkan sker vid tillverkningen, och 5-10 procent vid skrotningen. All miljöpåverkan däremellan sker genom att köra bilen. För elbilarna är miljöpåverkan vid körning mycket låg, så då blir det viktigare att minska utsläppen vid tillverkningen. Elbilar har inte utvecklats lika länge som fossilbilar, därmed har vi inte kommit lika långt med dem. En stor ökning av elbilar kommer att kräva ökad batteritillverkning. Här måste vi se till att brytningen av batterimetaller sker med hänsyn till miljön och de som arbetar i gruvorna. Det kan vi göra genom att frågan uppmärksammas och vi ställer krav vid upphandling och inköp. Det är fortfarande bäst att gå, cykla och åka kollektivt. Vi måste hushålla och samordna våra transporter och resurser – såklart inte sluta med transporterna helt men heller inte slösa med dem.


Du jobbar som enhetschef för Miljöbilar i Stockholm. Hur står sig elbilar i Stockholm stads fordonspolicy?

- Vi gillar att vara teknikneutrala, ska vi bli fossilfria på kort tid måste alla alternativ samverka. I en storstad är dock elbilar väldigt bra, de bullrar mindre och har mindre lokala utsläpp. Det är viktigt för oss internt att vi köper bara miljöbilar till Stockholms stads egna verksamheter. Vi har märkt att elbilarna funkar väldigt bra, så vi köper dem i första hand. I andra hand köper vi laddhybrider, biogasbilar och etanolbilar.


Här kan du läsa mer om vinnarna i Miljöbästa Bil 2019


"Kia e-Niro visar att elbilar är lika konkurrenskraftiga som konventionella bilar när det gäller parametrar som räckvidd, utrymme, pris och garantieR"