Myten: ”Elbilar som passar mina behov är mycket dyrare än bensin- och dieselbilar”

Gordon Strömfelt är fordonsingenjör och expert på elbilar och laddplatser.


Hej Gordon! Är elbilar dyrare än bensin- och dieselbilar?

- Det är klart att de är lite dyrare i inköp än så länge, men tittar man på hela ägandet blir elbilen i de flesta fall billigare över tid. Framförallt blir det billigare om man har en körsträcka på 2500 mil eller mer per år, så långkörare har större möjlighet att “köra ikapp” inköpspriset för en elbil. Man blir ju antingen kompenserad eller bestraffad när det gäller bilköp, på grund av Bonus-Malus, och det kan skilja på 100 000 kr beroende på om man köper den “bästa” eller “sämsta” bilen: elbilen har 60 000 kr bonus medan den värsta fossilbilen har 30-40 000 kr malus. Så elbilen blir ändå billigare än sitt pris. Elbilen är också en väldigt bra lösning för den som inte bor urbant, utan i landsbygd eller glesbygd. Elbilen kan ta dig de där 4-6 milen in till tätort när du ska handla eller liknande, och det är ett mycket billigare alternativ än att använda bensin- eller dieselbil för sådana längre dagliga körsträckor.


- Tittar man på driftkostnader för el kontra bensin eller diesel, kostar en elbil 2-3 kronor milen medan fossilbilen kostar runt 9-12 kronor per mil. Sedan är servicekostnaderna för elbilen billigare: det finns inga oljor och inte så mycket filter att byta på en elbil, inte så mycket komponenter som kan gå sönder eller avgassystem som rostar över tid. På dieselbilar brukar också bränslesystem krångla, och tändstift och bromsklossar brukar behöva bytas på fossilbilar. Eftersom elbilen använder elmaskinen för inbromsning behöver inte bromsbeläggen bytas i lika stor utsträckning. Den enda negativa skillnad vi har sett på elbilens slitage är att däcken kan slipas i snabbare takt på elbilar, då elbilar har något högre vikt på grund av batterierna, och att elbilens goda pedalrespons kan leda till en sportigare körning som sliter däcken snabbare. Kostnaden för däckslitage är dock relativt lindrig jämfört med all service och reparationer man slipper!


Finns det något man kan tänka på för att göra elbilsköpet billigare?

- Normalt sett brukar ju bilköpare titta på det värsta körfallet, t.ex. de gånger man åker med familjen upp till fjället och allt som ska få plats då, med packning och takbox. Jag tror på att titta på det mesta körfallet istället! En vanlig elbil klarar den mesta vardagskörningen, med 30 kWh klarar man sig gott och väl för en normal arbetspendling om man mestadels laddar hemma. Köper man en elbil med stort batteri blir bilen dyrare. För de värsta fallen kan man istället åka tåg eller buss, eller hyra en bil som passar för tillfället. Men det går också att åka långt med en elbil, vilket många inte tror. Dessutom klarar samtliga elbilar idag snabbladdning.


- Ett annat tips är förstås att köpa en begagnad elbil! 2-3 år gamla elbilar har tappat mycket av den värdeminskning som kanske tjänstebilsföraren som körde bilen innan har tagit. Det är viktigt att veta att även elbilarna som kom redan 2012-2013 har mycket bra räckvidd för vardagspendling. Bilarna som finns nu med 60 kWh och uppåt har nästan “för mycket” räckvidd för vardagspendling!


"Man blir ju antingen

kompenserad eller bestraffad när det gäller bilköp, på grund av Bonus-Malus, och det kan skilja på 100 000 kr beroende på om man köper den 'bästa' eller 'sämsta' bilen"