Myten: ”Elbilar har sämre köregenskaper än ‘vanliga’ bilar”

Gordon Strömfelt är fordonsingenjör och expert på elbilar och laddplatser.


Hej Gordon! Stämmer det att elbilar fungerar sämre än konventionella bilar?

- Nej, en elbil har bättre köregenskaper på i stort sett alla parametrar. Elbilar har högre verkningsgrad som minskar driftskostnader, har oftare snabbare respons och acceleration, och har färre komponenter - som växelsystem och avgassystem - som kan krångla. Elbilen har alltså en enklare och robustare konstruktion än bilar som går på andra drivmedel.


Finns det några aspekter där elbilar har särskilt bra köregenskaper, jämfört med andra bilar?

- Vinteregenskaperna är omdiskuterade. Man får något kortare räckvidd om man behöver värma kupén med batteriet, och det tar ju i slutändan på räckvidden. Men fördelen som kompenserar för detta är att om bilen står och laddar på plugg under natten går den att förvärma. På så vis är bilen avfrostad och varm på morgonen, och det är bara att sätta sig och köra med fullt batteri. För att minska vinterkörningens påverkan på räckvidden kanske man inte heller behöver dra på 24 grader i kupén, man kan istället behålla jackan på, använda stolvärme, rattvärme och defroster vid vindrutan.


- Samtidigt som räckvidden kan begränsas lite på vintern, är det viktigt att poängtera att elbilen ur andra aspekter funkar bättre för vinterkörning än andra bilar. När det blir riktigt kallt är det många bilar som har problem med att över huvud taget starta, då motoroljan blir som sirap och motorn tappar mycket effekt när det blir kallt. Bränslesystemet och förbränningsmotorers kylsystem kan också få problem med isproppar när det är riktigt kallt. Elbilen startar alltid i kyla, oavsett hur kallt det är, och den är alltid varm och go.


"Elbilen startar alltid i kyla, oavsett hur kallt det är, och den är alltid varm och go"